This is a good article. Click here for more information.

Local marketing agreement

From Wikipedia, the free encyclopedia

In North American broadcasting, a local marketing agreement (LMA), or local management agreement, is a contract in which one company agrees to operate a radio or television station owned by another party. In essence, it is a sort of lease or time-buy.

Under Federal Communications Commission (FCC) regulations, a local marketing agreement must give the company operating the station (the "senior" partner) under the agreement control over the entire facilities of the station, including the finances, personnel and programming of the station. Its original licensee (the "junior" partner) still remains legally responsible for the station and its operations, such as compliance with relevant regulations regarding content. Occasionally, a "local marketing agreement" may refer to the sharing or contracting of only certain functions, in particular advertising sales. This may also be referred to as a time brokerage agreement (TBA), local sales agreement (LSA), management services agreement (MSA), or most commonly, a joint sales agreement (JSA) or shared services agreement (SSA). JSAs are counted toward ownership caps for television and radio stations.[1][2] In Canada, local marketing agreements between domestic stations require the consent of the Canadian Radio-television and Telecommunications Commission (CRTC), although Rogers Media has used a similar arrangement to control a U.S.-based radio station in a border market.

The increased use of sharing agreements by media companies to form consolidated, "virtual" duopolies became controversial between 2009 and 2014, especially arrangements where a company buys a television station's facilities and assets, but sells the license to an affiliated third-party "shell" corporation, who then enters into agreements with the owner of the facilities to operate the station on their behalf. Activists have argued that broadcasters were using these agreements as a loophole for the FCC's ownership regulations, that they reduce the number of local media outlets in a market through the aggregation or outright consolidation of news programming, and allow station owners to have increased leverage in the negotiation of retransmission consent with local subscription television providers. Station owners have contended that these sharing agreements allow streamlined, cost-effective operations that may be beneficial to the continued operation of lower-rated and/or financially weaker stations, especially in smaller markets.[3]

In 2014 under chairman Tom Wheeler, the FCC began to increase its scrutiny regarding the use of such agreements—particularly joint sales—to evade its policies. On March 31, 2014, the commission voted to make joint sales agreements count as ownership if the senior partner sells 15% or more of advertising time for its partner, and to ban coordinated retransmission consent negotiations between two of the top four stations in a market. Wheeler indicated that he planned to address local marketing and shared services agreements in the future. The change in stance also prompted changes to then-proposed acquisitions by Nexstar Media Group and Sinclair Broadcast Group, who, rather than use sharing agreements to control them, moved their existing programming and network affiliations to digital subchannels of existing company-owned stations in the market, or a low-power station (which are not subject to ownership caps), and then relinquished control over the original stations by selling their licenses to third-parties, such as minority-owned broadcasters.

History and background[]

Due to the FCC's limits on station ownership at the time (which prevented the common ownership of multiple radio stations), local marketing agreements in radio, in which a smaller station would sell its entire airtime to a third-party in time-buy, were widespread between the 1970s and early 1990s.[4] These alliances gave larger broadcasters a way to expand their reach, and smaller broadcasters a means of obtaining a stable stream of revenue.[4] In 1992, the FCC began allowing broadcasting companies to own multiple radio stations in a single market. Following these changes, local marketing agreements largely fell out of favor for radio, as it was now possible for broadcasters to simply buy another station outright rather than lease it – consequentially triggering a wave of mass consolidation in the radio industry.[4] However, broadcasters still used local marketing agreements to help transition acquired stations to their new owners.[4]

The first local marketing agreement in North American television was formed in 1991, when the Sinclair Broadcast Group purchased Fox affiliate WPGH-TV in Pittsburgh, Pennsylvania. As Sinclair had already owned independent station WPTT (now MyNetworkTV affiliate WPNT) in that market, which would have violated FCC rules which at the time had prohibited television station duopolies, Sinclair decided to sell the lower-rated WPTT to the station's manager Eddie Edwards, but continued to operate the station through an LMA (Sinclair eventually repurchased the station – then assigned the call letters WCWB – outright in 2000, after the Federal Communications Commission began permitting common ownership of two television stations in the same market, creating a legal duopoly).[5]

Sinclair's use of local marketing agreements would lead to legal issues in 1999, when Glencairn, Ltd. (since restructured as Cunningham Broadcasting) announced that it would acquire Fox affiliate KOKH-TV in Oklahoma City, Oklahoma from Sullivan Broadcasting; Glencairn subsequently announced plans to sell five of its 11 existing stations that were operated by Sinclair under LMAs to that company outright. As the family of Sinclair Broadcast Group founder Julian Smith controlled 97% of Glencairn's stock assets (which remains the case under its Cunningham structure) and the company was to be paid with Sinclair stock in turn for the purchases, KOKH and Sinclair-owned WB affiliate KOCB (now a CW affiliate) would effectively constitute a duopoly in violation of FCC rules. The Rainbow/PUSH coalition (headed by Jesse Jackson) filed challenges against the sale with the FCC, citing concerns over a single company holding two broadcast licenses in a single market and argued that Glencairn was masquerading as a separate minority-owned company (Edwards, who served as Glencairn's president, is African American) when it was really an arm of Sinclair that the company used to gain control of the stations through LMAs.[6][7] After the FCC updated its media ownership rules to allow a single company to own two television stations in the same market in August 1999, Sinclair restructured the deal to acquire KOKH outright. In 2001, the FCC issued a $40,000 fine against Sinclair for illegally controlling Glencairn.[8]

In 1999, the FCC modified its media ownership rules to count LMAs formed after November 5, 1996 that cover more than 15% of the broadcast day toward the ownership limits for the brokering station's owner.[9] Even still, the related joint sales and shared services agreement structures became increasingly common during the 2000s; these outsourcing agreements proliferated between 2011 and 2013, when station owners such as Sinclair and the Nexstar Broadcasting Group began expanding their portfolios by acquiring additional stations in an effort to drive scale as well as to gain leverage in retransmission consent negotiations with cable and satellite television providers.



The most common use of an LMA in television broadcasting is to create a "virtual duopoly", where the stations operated under the agreement are consolidated into a single entity. The operations of the stations can be streamlined for cost-effectiveness through the sharing of resources, such as facilities, advertising sales, personnel and programming.[10] Many broadcasters that engage in the practice believe that such agreements are beneficial to the survival of television stations – especially in smaller markets, where the overall audience reach is considerably less than that of markets that are centered upon densely populated metropolitan areas, and the cost savings achieved through the consolidation of resources and staff may be necessary to fund a station's continued operation.[10][11]

Sharing agreements may also be used as a loophole to control television stations in situations where it is legally impossible to own them outright. For instance, FCC regulations only allowed a single company to own more than one full-powered television station in a given market if there are at least eight distinct station owners, and also prohibits the ownership of two or more of the four highest-rated stations (based on total day viewership) in a market. An LMA or similar agreement does not affect the ownership of the station's license, meaning that they do not require the approval of the FCC to establish, and the two stations are still legally considered separate operations from a licensing standpoint.[11] Both Tribune Media and the Gannett Company were required to use shared services agreements as a similar loophole to take control of certain stations in their respective 2013 purchases of Local TV and Belo, as they did not have exemptions to the FCC's newspaper cross-ownership restrictions in the affected markets.[12][13] Both companies have since spun out their publishing arms as independent companies; the Tribune Publishing Company and Gannett Company. Tegna, who holds the former Gannett's broadcasting and digital media properties, re-acquired the licenses for most of the affected stations following the split.[14][15] On November 16, 2017, under the Trump administration, the FCC voted in favor of removing the requirement for a market to still have eight distinct station owners in order to allow duopolies, but the prohibition of owning two of the top four stations in a market remains.[16]

Broadcasters could also collect carriage fees for the stations they operate under sharing agreements on behalf of their owner, often bundling its carriage agreements with those of stations they own outright. This could, especially in LMAs between two stations affiliated with the "major" networks, allow the broadcaster to charge higher fees for retransmission consent to television providers for carrying the stations, which could result in smaller cable companies not being able to afford the higher fees imposed. Cable television providers advocated barring sharing agreements between television stations for this particular reason. In the United States, the FCC no longer allows broadcasters to collude with one another in negotiating retransmission consent fees.[3][10][11]

Operation on behalf of a third-party owner[]

Although the majority of LMAs involve the outsourcing of one television station's operations to another, occasionally, a company may operate a station under an LMA, JSA or SSA even if it does not already own a station in that market. One example occurred in December 2013, when the Louisiana Media Company (owned by New Orleans Saints and New Orleans Hornets owner Tom Benson) entered into a shared services agreement with Raycom Media to run the former company's Fox affiliate in New Orleans, Louisiana, WVUE-DT; while Louisiana Media Company retained the station's ownership and license, other assets were assumed by Raycom, which owns stations in markets adjacent to New Orleans (including Baton Rouge, Jackson, Biloxi, Lake Charles and Shreveport) but not within New Orleans itself. Benson had received offers from Raycom and others to buy the station, but was not prepared to sell WVUE outright.[17][18] On April 4, 2017, Raycom acquired the station for $51.8 million.[19]

Foreign control of broadcast outlets[]

LMAs can also allow companies to control foreign stations from outside of their respective country; Canadian media company Rogers Media uses a joint sales agreement to operate Cape Vincent, New York radio station WLYK as a station targeting the nearby Canadian market of Kingston, Ontario, where it owns CKXC-FM and CIKR-FM. Rogers owns a 47% stake in WLYK's licensee, Border International Broadcasting.[20][21]

Similarly, Entravision Communications Corporation controls XHDTV-TDT, a Tijuana, Mexico-based station owned by Televisora Alco, which operates as an English-language station serving the border market of San Diego.[22]

Effects of LMAs[]

The studio facilities shared by WBFF and WNUV in Baltimore; WBFF owner Sinclair Broadcast Group operates WNUV, which is owned by Cunningham Broadcasting.

Public interest organizations have disapproved of the use of LMAs for virtual duopolies that circumvent the FCC's rules due to their effects on the broadcasting industry, particularly the results of consolidation through the irregular use of LMAs.[10][11] In markets where duopolies are not legally possible, a company may elect to form one by purchasing a station's "non-license" assets (such as their physical facilities, programming rights, and other intellectual property), and selling the license itself to a third-party "sidecar" company (which is often affiliated with the purchaser), which in turn, enters into an LMA or a similar agreement with the senior partner. The FCC only recognizes ownership of television stations by the ownership of their license and facility ID, and not by the ownership of these "non-license" assets; this means that the senior partner becomes the de facto owner and operator of the station, but the sidecar is still the legal owner.[10][11][23] Although the FCC determines a sidecar firm to be an independent entity from the company using it to outsource station operations for licensing purposes, the Securities and Exchange Commission does not make such a designation, requiring reports on sidecars to be included in a broadcaster's financial statements.[24][25]

Both Sinclair and Nexstar became infamous for their frequent use of sidecars as part of their expansion and consolidation tactics, partnering with companies like Cunningham Broadcasting, Deerfield Media, Mission Broadcasting, and even each other in the case of a virtual duopoly in Harrisburg, Pennsylvania between Sinclair-owned CBS affiliate WHP-TV and Nexstar-owned CW affiliate WLYH-TV, and a former virtual duopoly in Rochester, New York between Nexstar-owned CBS affiliate WROC-TV and Sinclair-owned Fox affiliate WUHF (in the wake of Sinclair and Deerfield's purchase of ABC affiliate WHAM-TV, this particular arrangement ended in January 2014).[10][11][26]

While not to the same, wide extent as Sinclair and Nexstar, some broadcasters have similar business relationships with specific sidecar companies as partners for these agreements:

Effects on programming[]

The stations partnered through a sharing agreement may also consolidate their programming operations: local newscasts on the junior partner in the LMA, if it operated a separate news department before the LMA's formation, may be rescheduled or scaled back to prevent direct competition with newscasts airing on the station acting as the senior partner (the latter aspect is less common with LMAs involving only stations affiliated with one of the three largest broadcast television networks). The stations may share news-gathering resources, but maintain separate news telecasts that are differentiated by their on-air presentation, anchors, and overall format, with varying degrees of autonomy;[37] in these cases, a seemingly separate newscast on the brokered station in the duopoly may ultimately consist of repackaged news content from the other station.[11] Alternatively, the stations may consolidate their news programming under a single joint brand.[23][38]

Redundant staff members are often laid off as part of the consolidation process, and the sharing of news content reduces the number of unique editorial voices in the market. This in particular is one of the caveats of pushes to ban outsourcing agreements by media consolidation critics, who also suggest that LMAs result in a decreased amount of local news coverage on the brokered station.[10][11][39]

Depending on how the outsourcing agreement is structured, as well as how the brokered station is programmed, how the stations are consolidated and the amount of news programming featured on the brokered station may vary, for example:

  • In October 2008, Tribune Broadcasting and Local TV LLC consolidated the operations of their respective CW and Fox affiliates in Denver and St. Louis, resulting from a groupwide management agreement between both companies.[40][41] In Denver, CW affiliate KWGN-TV moved into Fox affiliate KDVR's facilities in the Speer neighborhood; while in St. Louis, Fox affiliate KTVI – despite being the senior partner in the LMA with CW affiliate KPLR – moved into the latter station's Maryland Heights studios. Both cities were (and still are) top-25 markets, making Denver and St. Louis the largest where any English-language stations were involved in an LMA; however, both cities had enough stations to allow a legal duopoly (this was not possible with KPLR and KTVI as both were among the four highest-rated stations in St. Louis at the time, placing ahead of ratings-challenged ABC affiliate KDNL-TV), and were large enough to support at least four television news operations (Denver had five and St. Louis had four news-producing stations prior to the formation of the LMA).
KWGN and KPLR moved The CW's primetime lineup one hour later (to 8:00 p.m.) than the network-recommended timeslot, and shifted their evening newscasts to 7:00 p.m. (weekend editions of the evening newscasts were discontinued with the move; KPLR has since expanded its 7:00 p.m. newscast to Saturday and Sunday evenings) to avoid competing with KDVR and KTVI's 9:00 p.m. newscasts; KWGN retained its weekday morning newscast (which competes directly with KDVR's morning newscast), but canceled its 5:30 p.m. – and later, 11:00 a.m. – newscasts. In contrast, KPLR (which had run a primetime newscast for much of its history) eventually added hour-long midday and late afternoon newscasts.[42][43][44][45][46] The two LMA arrangements became legal duopolies in December 2013, once Tribune finalized its acquisition of Local TV.[47][48]
  • In 2009, Raycom Media (owner of Honolulu-based NBC and MyNetworkTV affiliates, KHNL and KFVE) announced it would take over the operations of local CBS affiliate KGMB (then owned by MCG Capital Corporation), giving it control of three of the television stations in Hawaii. The deal was a complex arrangement which involved trading the non-license assets of KFVE (such as its call sign, programming, and network affiliation) for those of KGMB (effectively placing the station under Raycom ownership, but using KFVE's license, signal, and virtual channel 5), and taking over KFVE (which moved to the channel 9 license owned by MCG Capital) under a shared services agreement. Due to its nature, the swap was not a transaction that would require the intervention of the FCC, aside from the changing of call signs. The three stations were then folded into a shared news operation branded as Hawaii News Now. An estimated 68 positions from a total of 198 from the three stations would be eliminated as part of the agreement.[23][38] On November 20, 2013, MCG Capital filed to sell KFVE to the aforementioned American Spirit Media.[49]
  • In 2010, the operations of Schurz Communications-owned NBC affiliate WAGT in Augusta, Georgia were taken over by Media General-owned ABC affiliate WJBF-TV. Both stations were consolidated into new, high-definition capable facilities constructed on the site of a former Barnes & Noble store, with separate studios for each station, and a third, shared studio. Despite the consolidation, the two stations aimed to maintain some autonomy from each other: both WAGT and WJBF maintained their own on-air identities, newsrooms, and sales departments within the facility. While the newscasts on both stations did share some "factual" video content, they were otherwise produced independently of each other. However, upon the consolidation, most of WAGT's managerial staff were dismissed and other employees were reassigned to different positions.[37][50][51] The agreement was unwound after Gray's purchase of the station, but briefly reinstated following legal action by Media General.[52] After the injunction was struck down, Gray re-assumed control of WAGT on March 28, 2016, adding 5:30 p.m. and 7:00 p.m. newscasts exclusive to the station, with the remainder simulcast from WRDW.[53][54]
  • In 2010, Nexstar announced a new joint news operation under the Eyewitness News title for its consolidated cluster in Utica/Rome, New York, which consists of Nexstar-owned Fox and MyNetworkTV affiliates WFXV and WPNY-LP, and Mission-owned ABC affiliate WUTR. Unlike the other examples, neither station had a pre-existing newscast at the time; WUTR's original news department was closed in 2003 by previous owner Clear Channel Communications as a cost-saving measure, and WFXV had never aired local news programming at all. Its slate included early and late evening newscasts on WUTR, an encore of WUTR's evening newscast on WPNY, and a 10:00 p.m. newscast on WFXV with a fast-paced format targeting younger demographics. The station's executive vice president, Steve Merren (who had come from NBC affiliate WKTV, which had the sole television news operation in the market prior to the formation of Nexstar's news operation) believed that it "[was] important that the community has another source of news. We have one newspaper and one news station and the community could benefit from another voice."[55][56][57]
  • In Evansville, Indiana, Mission Broadcasting acquired then-independent station WTVW (now a CW affiliate) in 2011 with its former owner Nexstar Broadcasting retaining operational duties under an SSA. WTVW consolidated news operations with ABC affiliate WEHT, for which Nexstar traded WTVW to Mission in exchange for acquiring WEHT from Gilmore Broadcasting Corporation, and had its newscast output reduced through the reductions of its weekday morning newscast from four hours to two and its 6:00 p.m. newscast – except on Sundays, where it remained one hour – from one hour to 30 minutes (leaving only a two-hour morning newscast, half-hour noon and 6:30 p.m. newscasts and an hour-long newscast at 9:00 p.m.). Both stations were then folded into a shared news operation branded as Eyewitness News.[58][59]
  • In November 2011, in the Tucson, Arizona, market, Belo relinquished the operations of its Fox and MyNetworkTV duopoly KMSB and KTTU to Raycom Media. Operations of the two stations, along with production of KMSB's 9:00 p.m. newscast, were assumed by Raycom's CBS station KOLD-TV. Belo Media Operations president Peter L. Diaz touted that the consolidation would result in "better produced, increased news programming for the Tucson market," citing Raycom's addition of a locally produced morning newscast to KMSB, and the upgrade of KMSB's news programming to high definition as part of the transition. Although ruling out the need to do so in other markets, Diaz noted that the agreements "[allowed] us to increase our news product that we couldn't afford to do otherwise." The consolidation resulted in layoffs for almost all of the two stations' employees, aside from advertising sales staff, which remained employed by Belo but worked from KOLD's facilities.[60] The acquisition of Belo by Gannett in 2013 had few effects on the virtual triopoly; although the stations' licenses were sold to third-parties to satisfy newspaper cross-ownership restrictions, Raycom still operates the stations, but their sales departments remained operated by Gannett.[61] The licenses were, in turn, sold to Tegna—the spin-out of Gannett's broadcasting division, in December 2015.[14]
  • The 2012 sale of Newport Television led to the formation of two full-power virtual quadropolies. In Little Rock, Arkansas, Nexstar and Mission Broadcasting formed a virtual quadropoly consisting of two duopolies; NBC station KARK-TV and MyNetworkTV station KARZ-TV (owned by Nexstar), along with Fox station KLRT-TV and CW station KASN (owned by Mission, operated by Nexstar under a local marketing agreement). All four stations were consolidated into KARK's facilities; 30 employees were laid off as part of the consolidation.[62] As a result, KLRT reduced its weeknight 5:00 p.m. newscast from one hour to 30 minutes (limiting it to the 5:30 half-hour) and dropped its 10:00 p.m. newscast, while adding a two-hour weekday morning newscast and retaining its existing hour-long newscast at 9:00 p.m.[62]
Sinclair formed a similar arrangement in Mobile, Alabama between its existing Pensacola duopoly of ABC affiliate WEAR-TV and MyNetworkTV affiliate WFGX, and the newly acquired Mobile duopoly of NBC affiliate WPMI and independent station WJTC (owned by Deerfield Media). However, the stations were not consolidated, and maintain their own studio facilities, news departments and staff. WEAR and WPMI also produce competing 9:00 p.m. newscasts for their respective duopoly partners.[63][64][65]

Reaction and government action[]

In February 2001, Clear Channel Communications subsidiary Citicasters was fined $25,000 for its use of time brokerage agreements and litigation for unlawfully controlling Youngstown, Ohio area radio station WBTJ (101.9 FM, now WYLR); the company had also been the target of complaints for using KFJO (FM) to rebroadcast KSJO after it had nominally sold KFJO to minority-owned interests.[66][67][68][69]

In 2009, the Media Council of Hawaii complained to the FCC about Raycom's Hawaii News Now operation, stating that it would "directly reduce the diversity of local voices in a community by replacing independent newscasts on the brokered station with those of the brokering station." In response, the FCC stated it would begin to investigate into the matter.[11][23]

In 2011, after temporarily losing its Fox affiliation for WFFT-TV to a subchannel of WISE-TV due to a reverse compensation dispute, Nexstar (ironically, given its use of similar practices in other markets)[11] filed an antitrust lawsuit against the station's managing partner, Granite Broadcasting, arguing that it had built a monopoly on local advertising sales by having effective control of the outlets for five major networks (ABC and MyNetworkTV on WPTA, and NBC, Fox, and The CW on WISE-TV; owned by Malara Broadcast Group and operated under agreements by Granite).[70] The lawsuit was settled in February 2013 via mutual agreement, after which the Fox affiliation was given back to WFFT.[71]


Gannett acquisition of Belo[]

Belo Tower in Dallas, Texas.

Gannett Company's 2013 acquisition of Belo was opposed by organizations such as the American Cable Association and Free Press, due to Gannett's plans to use LMAs and two shell companies owned by former Belo and Fisher Communications executives (respectively, Sander Media and Tucker Operating Co.) to dodge FCC newspaper cross-ownership restrictions in Louisville, Phoenix, Portland, Oregon and Tucson. Although Gannett contended that the arrangements were legal, Free Press president Craig Aaron stated that "the FCC shouldn't let Gannett break the rules. Media consolidation results in fewer journalists in the newsroom and fewer opinions on the airwaves. Concentrating media outlets in the hands of just a few companies benefits only the companies themselves." The deal would have given Gannett a virtual triopoly in Phoenix, consisting of its NBC station KPNX, independent station KTVK and CW affiliate KASW. In Tucson, Fox affiliate KMSB and MyNetworkTV affiliate KTTU were already operated by Raycom Media's CBS affiliate KOLD-TV under a shared services agreement established under Belo ownership, but Gannett would still handle advertising sales for the stations.[61]

In December 2013, the U.S. Department of Justice blocked Gannett from using an agreement with Sander Media to operate CBS affiliate KMOV in St. Louis alongside its own NBC station KSDK, and ordered Gannett to sell KMOV. Even though Gannett planned to operate KMOV separately from KSDK, the Department ruled the agreement to be a violation of antitrust law, as it would reduce competition for advertising sales.[72] Following the closure of the Belo purchase, Meredith Corporation announced a deal to purchase KMOV, along with KTVK and KASW. As Meredith would have a duopoly between KTVK and its Phoenix CBS affiliate KPHO-TV, KASW was to be sold to SagamoreHill Broadcasting and operated by Meredith under an LMA.[12][61][73] As a result of the FCC's scrutiny on any new station sharing agreements, on October 23, 2014, Meredith would backtrack on this plan and instead sell KASW to the Nexstar Broadcasting Group, which would operate the station independently of KTVK and KPHO.[74]

Following Gannett's split into independent broadcasting and publishing companies, Tegna, Inc.—the owner of Gannett's stations following the split, bought back the licenses to the Sander Media stations, placing them back under its full control.[14]

Sinclair acquisition of Allbritton[]

As part of its planned acquisition of Allbritton Communications, Sinclair originally planned to sell its existing stations in three markets – Charleston, South Carolina, Birmingham, Alabama and Harrisburg, Pennsylvania – where Allbritton already owned stations, but continue to operate them under local marketing agreements. WABM and WTTO in Birmingham and WHP-TV in Harrisburg were to be sold to Deerfield Media, and WMMP in Charleston was to be sold to Howard Stirk Holdings – a broadcasting company owned by conservative pundit Armstrong Williams.[75] Howard Stirk Holdings was also used as a sidecar for two conflicting stations in Sinclair's earlier acquisition of Barrington Broadcasting.[citation needed]

In December 2013, FCC Video Division Chief Barbara Kreisman sent a letter demanding information from the Sinclair Broadcast Group on the financial aspects of its "sidecar" operations, and warned that in the three aforementioned markets, "the proposed transactions would result in the elimination of the grandfathered status of certain local marketing agreements and thus cause the transactions to violate our local TV ownership rules."[75] It was asserted that the deal might only be legal if the affected stations were operated under shared services agreements.[75][76] Sinclair restructured the deal in March 2014, choosing to sell WHP-TV, WMMP and WABM, and terminate an SSA with the Cunningham-owned Fox affiliate WTAT in Charleston to acquire the Allbritton-owned stations in those markets (WCIV, WHTM-TV and WBMA-LD, while also creating a new duopoly between the ABC and CW affiliates in Birmingham), as well as foregoing any operational or financial agreements with the buyers of the stations being sold to other parties.[77][78]

In May 2014, Sinclair disclosed in an FCC filling that it was unable to find buyers for the three affected stations, requiring changes to its transaction.[79] In Harrisburg, Sinclair chose to retain WHP-TV, and divest WHTM to Media General.[80] However, in Charleston and Birmingham, the company proposed to shut down stations entirely (rather than selling them to other buyers that would also handle their operational responsibilities) so it could maintain legal duopolies; surrendering the licenses for WCIV and the full-powered repeaters of WBMA-LD (WJSU and WCFT), and moving their ABC programming to Sinclair's existing stations WMMP and WABM respectively – which would shift their existing MyNetworkTV programming to digital subchannels.[79] After nearly a year of delays, Sinclair's deal to acquire Allbritton was approved by the FCC on July 24, 2014.[81]

FCC limits on joint sales agreements for television stations[]

In response to criticism of the virtual duopolies and sharing agreements, the FCC began to consider potential changes to address these loopholes. In March 2013, the Commission first tabled a proposal that would make joint sales agreements count the same as ownership.[82]

In January 2014 town hall meeting, FCC chairman Tom Wheeler disclosed that he planned to place more scrutiny on the use of LMA-style agreements and shell companies, stating that "there were a couple of references in a couple of recent decisions in which we've said that we're going to do things differently going forward on what were called these shell corporations." Later that month, it was reported that the FCC had placed all pending acquisitions involving the use of shell companies on hold, so the Commission could discuss changes to its policies. Among the deals affected by this decision included the aforementioned Sinclair/Allbritton purchase.[83][84]

On March 6, 2014, the FCC announced that it would hold a vote on March 31 on a proposal to ban joint sales agreements involving television stations outright, making them attributable to FCC ownership limits if the senior partner sells 15% or more of advertising time of a competing junior partner station in the JSA; the ban applies to both existing sharing agreements under such a structure as well as pending station transactions that include a JSA. Station owners would be given a two-year grace period to unwind or modify joint sales agreements in violation of the policy; coordinated retransmission consent negotiations between two of the four highest-rated stations in a single market would also be barred under the proposal. Wheeler also proposed an expedited process to review joint sales agreements on a case-by-case basis, granting a waiver of the rules if a broadcaster can prove a particular joint sales agreement arrangement serves the public interest.[85][86]

On March 12, 2014, the FCC Media Bureau released a notice that it would further analyze television station transactions that include sharing agreements, particularly those that include a purchase option that "may counter any incentive the licensee has to increase the value of the station, since the licensee may be unlikely to realize that increased value."[87] Under the new provisions, broadcasters must demonstrate in their transaction applications as to how such deals would serve the public interest.[87] The National Association of Broadcasters (NAB) – which, along with station groups such as Sinclair Broadcast Group, have disapproved of the proposal to ban JSAs – presented a compromise proposal, in which the brokered licensee in a sharing agreement would retain control over at least 85 percent of the station's programming, maintain at least 70 percent of ad sales revenue and "maintain at least 20 percent of station value in the license itself".[88] FCC commissioner Ajit Pai, and Gordon Smith, president of the NAB, were also opposed to the new rules on joint sales agreements, believing that they would discourage the ownership of television stations by minority-owned companies.[81][89] Tom Wheeler, however, proposed the restrictions in the hopes of encouraging more women and minorities to own stations, due to the ongoing consolidation in the television industry through company mergers and sharing agreements.[90]

On March 31, 2014, the FCC voted 3–2 to approve the proposed ban on joint sales agreements and voted 5–0 to approve the proposed ban on coordinated retransmission consent negotiations between two of the four highest-rated stations within a given market; the JSA ban went into effect on June 19, 2014.[91] Under the restrictions, the FCC would rule on waivers to maintain select existing JSAs within 90 days of the application's filing. The FCC also began a request for comment on policies to address other agreements, such as shared services agreements.[2][3][92] The prohibition on television JSAs had been proposed as early as 2004, a year after the FCC voted to treat JSAs between radio stations as duopolies. Despite this fact, broadcasting companies criticized the ban, accusing the Commission of using it as a move to encourage participation in a spectrum incentive auction then set to occur in 2015, and stating that the ban would place them at a disadvantage during retransmission consent negotiations with pay television providers.[93][94]

On December 19, 2015, as a rider to the federal budget, the grace period for unwinding or modifying existing JSAs was extended to 10 years.[95] On May 25, 2016, the United States Court of Appeals for the Third Circuit struck down the restrictions on joint sales agreements, ruling that the FCC cannot manipulate its ownership rules without "[in] the previous four years, [fulfilling] its obligation to review [the] rule and determine whether it is in the public interest".[96] On November 16, 2017, under the Trump administration, the FCC voted in favor of no longer having JSAs attributable to ownership.[16]

Divestment and subchannel consolidation of stations[]

The increased scrutiny being imposed by the FCC regarding local marketing, shared services, and joint sales agreements have led to more drastic measures by broadcasting companies attempting to use them in acquisitions; in 2014, two broadcasting companies declared intents to shut acquired stations down entirely and consolidate their programming onto existing stations through multicasting, rather than attempting to use sidecars and sharing agreements or selling them to other parties that would assume full responsibility of their day-to-day operations.[97][98]

In May 2014, Sinclair informed the FCC that it was unable to find buyers for WABM or WMMP – the company's MyNetworkTV stations in Birmingham, Alabama, and Charleston, South Carolina, that it planned to sell in its purchase of Allbritton Communications. In Birmingham, the company proposed surrendering the licenses of WCFT-TV and WJSU-TV – the two full-powered satellites of ABC affiliate WBMA-LD, converting WABM into a full-powered satellite of WBMA-LD – and moving its existing MyNetworkTV programming to a digital subchannel of WABM (although the WBMA-LD simulcast was placed on WABM's subchannel instead while MyNetworkTV programming was retained on its main channel). Similarly, in Charleston, Sinclair planned to surrender WCIV's license and move its ABC affiliation and programming to WMMP. In both cases, Sinclair believed that its own stations had superior technical facilities than those of the stations it intends to surrender.[79][98] Sinclair was able to retain WBMA-LD in any event as the FCC does not impose any ownership limits on low-power stations.[99]

On June 13, 2014, Gray Television announced that it would shutter six stations and consolidate existing programming onto subchannels of Gray-owned stations in their respective market. Unlike Sinclair, however, Gray stated that it would sell the licenses of the shuttered stations to minority-owned broadcasters in collaboration with the Minority Media and Telecommunications Council – under the condition that they would operate them independently from other stations in the market, and without the use of any sharing agreements. All six of the stations were owned by companies other than Gray, but their non-license assets are either owned by Gray, or were operated by stations now owned by Gray under agreements. Gray would operate the affected stations under LMAs until the sales and consolidation are complete. Aside from one, most of the stations involved in these changes were related to Gray's acquisition of stations from Hoak Media. Three of these stations were immediately shut down the same day, while the remainder remained operated by Gray until the sales were completed.[97][100][101] Gray announced buyers for the stations on August 27, 2014.[102]

The six stations affected by Gray's move included:

  • KHAS-TV (Hastings/Lincoln, Nebraska), previously owned by Hoak. On June 13, 2014, KHAS-TV was shut down and its NBC programming was moved to the primary channel of KSNB-TV (channel 4). Gray had bought KSNB under a failing station waiver to form a duopoly with CBS station KOLN/KGIN, and operated the station as a MyNetworkTV/MeTV affiliate with local programming focused on central Nebraska; this existing programming was moved to KSNB-DT2 upon the transition.[103][104] On August 27, 2014, the station was sold to Legacy Broadcasting.[102] On May 21, 2018, Gray agreed to acquire KNHL from Legacy Broadcasting for $475,000, becoming a satellite station of KSNB-TV.[105]
  • KNDX/KXND (Bismarck/Minot, North Dakota), owned by Prime Cities Broadcasting, which asked the FCC to dismiss the sale of the stations to Excalibur Broadcasting (a sidecar owned by former Gray executive Don Ray),[30] which would have made them sisters to the NBC North Dakota chain being acquired from Hoak by Gray.[106] Gray acquired the stations' non-license assets on May 1, 2014;[107] both stations were then taken off the air on June 13, 2014, with Fox programming being moved to subchannels of the NBC North Dakota stations (KMOT, KQCD-TV and KFYR-TV).[101] On August 27, 2014, the stations were sold to Legacy Broadcasting.[102]
  • KXJB-TV and KAQY (Fargo, North Dakota and Columbia/Monroe, LouisianaEl Dorado, Arkansas), both owned by Parker Broadcasting and operated by Hoak (now Gray) stations. Both were originally to be sold to Excalibur Broadcasting.[107] On August 27, 2014, KXJB-TV was sold to Major Market Broadcasting, and KAQY to Legacy Broadcasting.[102]
  • KJCT (Grand Junction, Colorado), acquired by Excalibur in August 2013 from News-Press & Gazette Company, and taken over by Gray-owned KKCO following the acquisition.[30] On August 27, 2014, the station was sold to Chang Media Group, and was later re-launched as Cozi TV station KGBY.[102][108]

Following the approval of Sinclair's purchase of Allbritton, commissioner Ajit Pai further criticized the FCC's new policies and its endorsement of Sinclair's proposal to shut down stations to comply with them. Describing the three Allbritton stations as being "victims" of the "crackdown" against joint sales agreements, he stated regarding WCIV that "apparently the Commission believes that it is better for that station to go out of business than for Howard Stirk Holdings to own the station and participate in a joint sales agreement with Sinclair. I strongly disagree. And so too, I'll bet, would consumers in Charleston."[81] In September 2014, Sinclair backtracked on its original plans, and reached deals to sell WCIV, WCFT and WJSU's license assets to Howard Stirk Holdings for $50,000 each and lease them studio space, pending FCC approval. Unlike Howard Stirk Holdings' other stations, they are operated and programmed independently, and Sinclair did not enter into any agreements to operate the stations on HSH's behalf.[109][110][111][112]

In Quincy Newspapers' acquisition of Granite Broadcasting's remaining stations, the acquisition was briefly re-structured to have Malara Broadcast Group—which served as a virtual duopoly partner for Granite with WISE-TV (NBC) Fort Wayne and KDLH-TV Duluth (CBS), retain the stations and their current agreements with WPTA and KBJR-TV in lieu of having them sold to SagamoreHill Broadcasting. The acquisition was restructured in July 2015 to, again, have SagamoreHill Broadcasting acquire the two stations, but have their current SSAs wound down within nine months. Following the end of the SSA, the two stations retained The CW as independently run stations, with their remaining affiliations moved to subchannels of KBJR and WPTA.[113][114][115] Quincy similarly wound down an SSA in Peoria, Illinois with Sinclair-owned WHOI by trading its South Bend Fox affiliation (previously held by WSJV-TV) to Sinclair (where it moved to a subchannel of WSBT-TV), in exchange for WHOI's ABC and CW affiliations, which moved to subchannels of WEEK-TV.[116][117] In 2018, Quincy re-purchased WISE and KDLH, under an assertion that both stations were not within the top 4 of their respective markets.[118][119]

WAGT dispute[]

Outside Television Park, the facilities which were shared by WJBF and WAGT.

In February 2016, Gray Television acquired Schurz Communications' stations, including Augusta, Georgia's WAGT. As Gray could not own both WAGT and its existing CBS affiliate WRDW-TV as a legal duopoly, Gray proposed the sale of WAGT's broadcast spectrum during the incentive auction, and for WAGT to go silent upon completion of the deal so the company would not be running more than one of the top four stations in the market.[120] Gray also requested special temporary authority for WAGT's signal to be replaced on its existing technical facilities and UHF channel 30 by the co-owned low-power station, WRDW-CD (low-power stations are not subject to ownership caps or the duopoly rule).[99][121]

The FCC, however, required that Gray continue to operate WAGT as a separate station through the end of the auction, and not enter into any joint sales agreements.[120] Upon the closure of the sale, Gray unwound the shared services and joint sales agreements that Schurz had established with WJBF-TV and Media General, and replaced its previous news programs with simulcasts from WRDW.[122][123] Gray also accused WJBF of "[refusing] to agree to a smooth transition of personnel [from WAGT]", as WAGT's employees fall under the employment of Media General due to the SSA.[124]

On February 26, 2016, Media General obtained a preliminary injunction against Gray for violating the SSA and JSA, which required that Gray return control of WAGT to Media General, and forbade Gray from selling WAGT in the spectrum incentive auction. The company accused Gray of using the spectrum auction and sale of the station to exit the agreements illegitimately, as they were to last through 2020, and apply to any future owner of WAGT. Gray attempted to block the injunction by arguing that its actions were required in order to comply with the FCC's prohibition of joint sales agreements, but was denied.[125][126] Media General took back control of WAGT on March 7, 2016.[52]

On March 10, 2016, FCC Deputy General Counsel David Gossett announced that the Commission would investigate Media General's actions as possibly being in violation of Section 310(d) of the Communications Act. Gossett argued that by legally blocking Gray's participation in the spectrum auction, Media General had "[sought] injunctive relief that interferes with a licensee's ultimate control of a station". He also stated that the FCC could consider a license revocation hearing against Media General under Section 312 of the Communications Act.[127][128] On March 23, 2016, the Supreme Court of Georgia struck down the injunction without addressing the litigation, and Gray took back control of WAGT.[129] On July 13, 2016, Media General was issued a $700,000 fine by the FCC.[130] WAGT's spectrum sold for $40,763,036.[131]



In a 2005 Canadian dispute, Rogers Media and Newcap Broadcasting maintained a joint sales agreement pertaining to CHNO-FM in Sudbury, Ontario, but community interests and the lobby group Friends of Canadian Broadcasting presented substantial evidence to the Canadian Radio-television and Telecommunications Commission that in practice, the agreement was a de facto LMA, going significantly beyond advertising sales into program production and news-gathering. LMAs in Canada cannot be implemented without the CRTC's approval, and in early 2005, the CRTC ordered the agreement to cease.[132]


In 2008, the Filipino Associated Broadcasting Company leased its airtime to the Malaysian broadcaster Media Prima (through the local subsidiary MPB Primedia) similar to an LMA – with MPB Primedia providing entertainment programming, and ABC handling news programming and operations. Soon afterward, ABC and Media Prima were sued by rival media company GMA for attempting to use the partnership to skirt laws requiring domestic ownership of broadcasters. In response, ABC's media relations head Pat Marcelo-Magbanua reiterated that the subsidiary was a Filipino company which was self-registered and Filipino-run.[133] The concerns became moot in 2010, when Media Prima announced it would divest its ownership in the network to PLDT's broadcasting subsidiary MediaQuest Holdings.[134]

Throughout the last week of June 2011, several plugs with the statement "Si Pangga, Dreaming!" were heard on the then-Interactive Broadcast Media-owned DWET-FM (106.7 mHz, then licensed in Quezon City), which had just ended its broadcast under the previous smooth jazz format "Dream FM". Later on, it was revealed that Ultrasonic Broadcasting System, a radio network owned by the SYSU Group of Companies, has started operating the station under LMA as contemporary MOR "Energy FM on Dream 106.7" (later changed to "106.7 Energy FM" once the station's eventual sale to UBS was completed).

The term "airtime lease" is also used by other media entities, particularly those from larger media companies that has a lack of obtaining its broadcast franchise from the Congress, while others are owned by various herbal supplement manufacturers. Only Brigada Mass Media Corporation and Bandera News Philippines operate a handful of radio stations under the same method.

See also[]


  1. ^ "FCC Denies Waiver Bid, Rules Nassau Must End JSA". Radio Ink. MediaSpan Group. August 12, 2008. Archived from the original on December 28, 2013. Retrieved December 27, 2013.
  2. ^ a b Doug Halonen (March 31, 2014). "FCC Puts Kibosh on New JSA Deals". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. Retrieved March 31, 2014.
  3. ^ a b c Doug Halonen (March 31, 2014). "FCC Blocks Joint Retrans Negotiations". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. Retrieved March 31, 2014.
  4. ^ a b c d Christopher H. Sterling (2010). The Concise Encyclopedia of American radio (Concise ed.). New York City, New York: Routledge. ISBN 9780415995337.
  5. ^ Eric Klinenberg (January 9, 2007). Fighting for Air: The Battle to Control America's Media. Macmillan Publishers. pp. 101–105. ISBN 9781429923606.
  6. ^ "PUSH pushing FCC over Sinclair/Glencairn". Broadcasting & Cable. HighBeam Research. July 13, 1998. Archived from the original on June 10, 2014. Retrieved December 13, 2013.
  7. ^ "Glencairn's dicey LMAs". Broadcasting & Cable. HighBeam Research. March 29, 1999. Archived from the original on June 10, 2014. Retrieved February 10, 2015.
  8. ^ "FCC fines Sinclair for Glencairn control". Broadcasting & Cable. December 10, 2001. Retrieved February 10, 2015.
  9. ^ Steve Lovelady (November 27, 2011). "TV Shared Services Agreements: Danger Ahead!". CommLawBlog. Fletcher, Heald & Hildreth PLC. Retrieved March 10, 2014.
  10. ^ a b c d e f g Kim McAvoy (June 9, 2010). "Virtual Duopolies Coming Under Fire". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. pp. 1–2. Retrieved May 30, 2012.
  11. ^ a b c d e f g h i j Brian Stelter (May 28, 2012). "You Can Change the Channel, but Local News Is the Same". The New York Times. p. A1. Retrieved May 30, 2012.
  12. ^ a b Katy Bachman (July 25, 2013). "Public Interest Groups, Cable Companies Oppose Gannett-Belo Merger". Adweek. Prometheus Global Media.
  13. ^ Sarah J. Pawloski (July 2, 2013). "Daily Press owner Tribune Co. to buy 19 TV stations, including WTKR". Daily Press. Archived from the original on July 7, 2013. Retrieved July 2, 2013.
  14. ^ a b c "Tegna Closes On Sander TV Stations Purchase". TVNewsCheck. December 3, 2015. Retrieved December 3, 2015.
  15. ^ Roger Yu (April 21, 2015). "Gannett to change name to TEGNA amid print unit spinoff". USA Today. Gannett Company. Retrieved April 21, 2015.
  16. ^ a b "FCC Deregulates Broadcast Ownership". Broadcasting & Cable. Retrieved November 17, 2017.
  17. ^ Dave Walker (January 15, 2014). "Harry Connick Jr. may be a player in the 10 p.m. race between WWL, WVUE – both under new management". (The Times-Picayune). Advance Publications. Retrieved January 22, 2014.
  18. ^ Dave Walker (November 20, 2013). "WVUE enters into shared-services agreement with Raycom Media". (The Times-Picayune). Advance Publications. Retrieved November 20, 2013.
  19. ^ Harry A. Jessell (April 4, 2017). "Raycom Buys WVUE New Orleans For $51.8M". TVNewsCheck. NewsCheck Media. Retrieved April 4, 2017.
  20. ^ "FCC 323 (Ownership Report for Commercial Broadcast Stations)". Federal Communications Commission. March 2013. Retrieved June 19, 2013.
  21. ^ Lance Venta (September 9, 2012). "WLYK Relaunches as Adult Contemporary". RadioInsight. RadioBB Networks. Retrieved March 9, 2014.
  22. ^ "Permit to Deliver Programs to Foreign Broadcast Stations". Federal Communications Commission. January 8, 2009. Retrieved March 31, 2014.
  23. ^ a b c d Erika Engle (August 20, 2009). "Execs explain TV swap, but some see it as blurry". Honolulu Star-Bulletin. Oahu Publications. Retrieved December 30, 2013.
  24. ^ Phil Verveer (March 6, 2014). "How the Sidecar Business Model Works". Federal Communications Commission. Retrieved April 2, 2014.
  25. ^ David Nicklaus (December 20, 2013). "KMOV ruling may slow use of TV station 'sidecar' deals". St. Louis Post-Dispatch. Lee Enterprises. Retrieved April 2, 2014.
  26. ^ Matthew Daneman (October 8, 2013). "WROC out, 13WHAM in on Fox". Democrat and Chronicle. Gannett Company. Retrieved December 27, 2013.
  27. ^ "LIN spins Toledo TV to Raycom partner". Radio & Television Business Report. Streamline RBR. January 11, 2012. Archived from the original on January 17, 2012. Retrieved January 12, 2012.
  28. ^ "Raycom Closes On KNIN Boise Purchase". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. October 1, 2015. Retrieved March 13, 2013.
  29. ^ "WPTV In Expanded SSA Deal With WFLX". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. March 11, 2011. Retrieved March 13, 2016.
  30. ^ a b c Staff writers (August 2, 2013). "News-Press & Gazette Gets $12M For KJCT". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. Retrieved August 4, 2013.
  31. ^ "WTOL to be sold to Tegna Inc. as part of deal worth $105M". Toledo Blade. Retrieved July 3, 2019.
  32. ^ Aycock, Jason (August 20, 2018). "Gray sets divestitures in eight more markets for Raycom deal". Seeking Alpha. Retrieved August 20, 2018.
  33. ^ Staff writers (February 11, 2014). "Quincy Buying Stations From Granite, Malara". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. Retrieved February 11, 2014.
  34. ^ "Application For Consent To Assignment Of Broadcast Station Construction Permit Or License". FCC. Retrieved July 22, 2013.
  35. ^ "KCOY to 'share services' with KEYT parent company under planned station purchases". Santa Maria Times. September 23, 2013. Retrieved September 24, 2013.
  36. ^ Application For Consent To Assignment Of Broadcast Station Construction Permit Or License, CDBS Public Access, Federal Communications Commission, Retrieved January 13, 2014
  37. ^ a b Arthur Greenwald (July 26, 2012). "Facility Helps Duop TVs Keep Own Identities". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. Retrieved September 11, 2013.
  38. ^ a b Erika Engle (August 18, 2009). "68 to lose jobs in local TV agreement, sources say". Honolulu Star-Bulletin. Oahu Publications. Archived from the original on August 21, 2009. Retrieved December 26, 2013.
  39. ^ Erika Engle (December 17, 2010). "Following Five-0 proves beneficial for late news". Honolulu Star-Advertiser. Oahu Publications. Retrieved December 27, 2013.
  40. ^ Harry A. Jessell (September 16, 2008). "Denver, St. Louis To Get Fox-CW Duops". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. Retrieved July 26, 2014.
  41. ^ "Tribune and Local TV To Form Broadcast Management Company" (Press release). Tribune Company. December 20, 2007. Archived from the original on December 23, 2007. Retrieved December 21, 2007.
  42. ^ Joanne Ostrow (March 18, 2009). "Channel 2 shuffles primetime". The Denver Post. Digital First Media. Retrieved July 26, 2014.
  43. ^ "Fox31 boosts early-evening news to an hour". Denver Business Journal. American City Business Journals. January 6, 2009.
  44. ^ Katy Bachman (August 25, 2008). "CW's KPLR-TV Changes Times, Expands News". Adweek. Prometheus Global Media.
  45. ^ Michael Malone (February 27, 2009). "KPLR Launches Noon News". Broadcasting & Cable. NewBay Media.
  46. ^ Gail Pennington (September 3, 2010). "Off the LA freeway, Patrick Clark is back home at Ch. 11". St. Louis Post-Dispatch. Lee Enterprises. Retrieved July 26, 2014.
  47. ^ "FCC OKs Tribune Co.'s agreement to buy Local TV Holdings". Crain's Chicago Business. Crain Communications. December 20, 2013. Retrieved July 26, 2014.
  48. ^ "Tribune Closes Acquisition of Local TV Holdings" (Press release). Tribune Company. December 27, 2013. Archived from the original on December 28, 2013. Retrieved July 26, 2014.
  49. ^ "FCC 315 (Application for Consent to Transfer Control of Entity Holding Broadcast Station Construction Permit or License)". Federal Communications Commission. October 2012. Retrieved July 26, 2014.
  50. ^ LaTina Emerson (December 2, 2010). "WBBQ, other stations to move to new locations". The Augusta Chronicle. Morris Communications. Retrieved December 5, 2010.
  51. ^ LaTina Emerson (December 30, 2009). "WJBF, WAGT negotiating with on-air personnel". The Augusta Chronicle. Morris Communications. Retrieved December 5, 2010.
  52. ^ a b "Corporate battle over WAGT-TV unresolved as judge sets another hearing". The Augusta Chronicle. March 4, 2016. Retrieved March 8, 2016.
  53. ^ "Gray Producing Newscast on WAGT". TVSpy. Retrieved March 29, 2016.
  54. ^ "WRDW Simulcasting News on WAGT Again". TVSpy. Retrieved March 29, 2016.
  55. ^ Dan Miner (March 31, 2011). "Local news coming to ABC and FOX in Utica and Rome". Utica Observer-Dispatch. Gatehouse Media. Retrieved March 21, 2014.
  56. ^ Marques Phillips (April 16, 2010). "Company has not had news since 2003". Utica Daily News. Townsquare Media. Archived from the original on April 20, 2010. Retrieved March 21, 2014.
  57. ^ "Utica's WUTR to Revive Local News Operation". March 31, 2011. Retrieved March 21, 2014.
  58. ^ Jacob Newkirk (November 22, 2011). "Big changes coming to News 25 and Local 7". Evansville Courier & Press. Journal Communications. Retrieved November 28, 2011.
  59. ^ Jacob Newkirk (November 29, 2011). "Nexstar announces anchors, expanded 'Local' news on WTVW, WEHT". Evansville Courier & Press. Journal Communications. Retrieved November 29, 2011.
  60. ^ "Belo Turning Over KMSB, KTTU To KOLD". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. November 15, 2011. Retrieved September 21, 2014.
  61. ^ a b c David Hatfield (June 13, 2013). "Little change on Tucson TV expected from Belo's sale to Gannett". Inside Tucson Business. Retrieved June 13, 2013.
  62. ^ a b Kate Knable (January 29, 2013). "Almost 30 Lose Jobs at KARK, KLRT as TV Owners Consolidate". Arkansas Business. Arkansas Business Publishing Group.
  63. ^ Ellen Mitchell (July 19, 2012). "Sinclair adds 2 more Gulf Coast TV stations to stable – WPMI and WJTC". Alabama Media Group. Retrieved March 28, 2014.
  64. ^ Christopher M. Blanton (August 8, 2013). "WPMI to produce newscasts for WJTC..." Florida News Center (Press release). Retrieved March 28, 2014.
  65. ^ Christopher M. Blanton (July 31, 2013). "WEAR to produce new newscasts for WFGX..." Florida's News Center. Retrieved March 28, 2014.
  66. ^ Citicasters Co. v. Stop 26 Riverbend, Inc (PDF). Ohio Seventh District Court of Appeals. May 2, 2002. Archived from the original (PDF) on February 15, 2012. Retrieved July 27, 2014.
  67. ^ Alan Korn (October 28, 2005). "Petition to Deny Renewal" (PDF). Media Alliance. Archived from the original (PDF) on February 7, 2006. Retrieved March 22, 2014.
  68. ^ Brad Kava (May 8, 2001). "Biggest radio mogul bending rules to get bigger?". San Jose Mercury News. MediaNews Group. Archived from the original on May 22, 2013. Retrieved March 22, 2014.
  69. ^ "In the Matter of Citicasters Co.: Notice of Apparent Liability for Forfeiture". Federal Communications Commission. February 13, 2001. Retrieved March 22, 2014.
  70. ^ "Nexstar Files Antitrust Suit Against Granite". TVNewsCheck. July 25, 2011. Retrieved November 15, 2015.
  71. ^ "Nexstar, Granite Settle Antitrust Lawsuit, Returning Fox Affiliation to Fort Wayne's WFFT". TVSpy. Adweek Blog Network. Retrieved November 15, 2015.
  72. ^ John Eggerton (December 16, 2013). "Justice: Sander Can't Keep KMOV". Broadcasting & Cable. NewBay Media. Retrieved December 27, 2013.
  73. ^ Staff writers (December 23, 2013). "Meredith Buying Three Stations from Gannett". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. Retrieved December 23, 2013.
  74. ^ "Nexstar Buying KASW Phoenix For $68M". TVNewsCheck. October 23, 2014. Retrieved February 10, 2015.
  75. ^ a b c Doug Halonen (December 6, 2013). "FCC Targets Sinclair Sidecar Deals In 3 Mkts". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. Retrieved December 7, 2013.
  76. ^ Keach Hagey (December 6, 2013). "FCC Asks Sinclair to Revise Plans to Use 'Sidecar' Companies". The Wall Street Journal. Dow Jones & Company. Retrieved December 7, 2013.
  77. ^ Kevin Eck (March 21, 2014). "Sinclair Offers to Sell Stations Ahead of FCC Decision". TVSpy. Mediabistro. Retrieved July 26, 2014.
  78. ^ "Sinclair Proposes Restructuring of Allbritton Transaction in Order To Meet Objections of the Federal Communications Commission" (Press release). Baltimore: PR Newswire. March 20, 2014. Retrieved July 26, 2014 – via The Wall Street Journal.
  79. ^ a b c Harry A. Jessell (May 29, 2014). "Sinclair Giving Up 3 Stations To Appease FCC". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. Retrieved May 30, 2014.
  80. ^ Staff writer (June 23, 2014). "Media General Buying WHTM For $83.4M". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. Retrieved June 23, 2014.
  81. ^ a b c John Eggerton (July 24, 2014). "FCC Approves Sinclair/Allbritton Deal". Broadcasting & Cable. NewBay Media. Retrieved July 24, 2014.
  82. ^ Doug Halonen (March 5, 2013). "FCC's Pai: JSA Overhaul Plan Still In Play". TVNewsCheck. NewsCheckGroup. Retrieved March 6, 2013.
  83. ^ Doug Halonen (January 23, 2014). "Report: Wheeler Putting Brakes on SSAs". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. Retrieved January 24, 2014.
  84. ^ Doug Halonen (January 10, 2014). "Wheeler Vows To Take Closer Look at SSAs". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. Retrieved January 24, 2014.
  85. ^ Doug Halonen (March 6, 2014). "Wheeler Moves To End Sharing Agreements". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. Retrieved July 26, 2014.
  86. ^ Roger Yu (March 6, 2014). "FCC proposes to curb TV stations' joint sales deals". USA Today. Gannett Company.
  87. ^ a b Doug Halonen (March 12, 2014). "FCC To Scrutinize Station Sales with SSAs". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. Retrieved July 26, 2014.
  88. ^ Doug Halonen (March 14, 2014). "NAB Proposes JSA Compromise Plan". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. Retrieved July 26, 2014.
  89. ^ Katy Bachman (March 6, 2014). "FCC Takes Aim at TV Joint Sales Deals". Adweek. Retrieved August 11, 2014.
  90. ^ "Wheeler's Diversity Claim Is A Fantasy". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. Retrieved August 11, 2014.
  91. ^ "Media Bureau Announces the Effective Date of the Television Joint Sales Agreement Attribution Rule" (PDF). Federal Communications Commission. June 18, 2014. Archived from the original (PDF) on July 27, 2014. Retrieved June 18, 2014.
  92. ^ Ted Johnson (March 31, 2014). "FCC Votes to Bar Stations from Jointly Selling Ad Time". Variety. Penske Media Corporation.
  93. ^ Doug Halonen (April 7, 2014). "FCC's Lake: FCC Not At War Over JSAs". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. Retrieved April 7, 2014.
  94. ^ Bill McConnell (August 3, 2004). "FCC May Tighten Joint Sales Rules". Broadcasting & Cable. NewBay Media. Retrieved April 7, 2014.
  95. ^ "Congress Passes Spending Bill with JSA-Grandfathering Rider". Broadcasting & Cable. Retrieved December 25, 2015.
  96. ^ Miller, Mark K. (May 25, 2016). "Court Vacates FCC's Ban On JSAs". TVNewsCheck. Retrieved May 25, 2016.
  97. ^ a b Carl Marcucci (June 13, 2014). "Gray closes Hoak deal; completes refinancing". Radio & Television Business Report. Streamline RBR. Retrieved July 26, 2014.
  98. ^ a b John Eggerton (May 29, 2014). "Sinclair Proposes Surrendering Three Licenses to Get Allbritton Deal Done". Broadcasting & Cable. NewBay Media. Retrieved May 30, 2014.
  99. ^ a b "Low Power Television (LPTV) Service". Federal Communications Commission. February 24, 2014. Retrieved July 29, 2014.
  100. ^ Staff writers (November 20, 2013). "Gray Buying Hoak, Prime Stations For $342.5M". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. Retrieved November 20, 2013.
  101. ^ a b "Gray Retains Minority Media and Telecommunications Council as Exclusive Broker for Transfer of Former Shared Services Stations" (Press release). Atlanta: PR Newswire. June 13, 2014. Retrieved June 16, 2014 – via Gray Television.
  102. ^ a b c d e "Gray Sets Buyers For Its Six SSA Stations". TVNewsCheck. August 27, 2014. Retrieved August 27, 2014.
  103. ^ Harry A. Jessell (November 26, 2012). "Gray Lines Up 2nd Station In Lincoln, NE". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. Retrieved June 16, 2014.
  104. ^ Jeff Korbelik (June 12, 2014). "KSNB-TV to become NBC affiliate". Lincoln Journal Star. Retrieved June 16, 2014.
  105. ^ "Application for Consent to Assignment of Broadcast Station Construction Permit or License". CDBS Public Access. Federal Communications Commission. September 12, 2018. Retrieved September 14, 2018.
  106. ^ Ann Thomas Paxson (March 25, 2014). "Re: Prime Cities Broadcasting, Inc. Request for Dismissal of Group Application for Assignment of Broadcast Station License(s)..." CDBS Public Access. Federal Communications Commission. Archived from the original (PDF) on March 27, 2014. Retrieved March 26, 2014.
  107. ^ a b Staff writers (May 1, 2014). "Gray Adds North And South Dakota TVs". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. Retrieved May 2, 2014.
  108. ^ "New TV station offers lineup of iconic programming". The Business Times. Grand Junction. August 25, 2015. Retrieved March 20, 2016.
  109. ^ "Application For Consent To Assignment Of Broadcast Station Construction Permit Or License". CDBS Public Access, Federal Communications Commission. Charleston Television, LLC. Retrieved September 15, 2014.
  110. ^ "Howard Stirk Holdings Grabs WCIV for $50,000". Broadcasting & Cable. Retrieved September 19, 2014.
  111. ^ "DESCRIPTION OF TRANSACTION AND UNIQUE SERVICE TO BE PROVIDED". Howard Stirk Holdings. Retrieved September 21, 2014.
  112. ^ "Application For Consent To Assignment Of Broadcast Station Construction Permit Or License". TV Alabama, Inc. Retrieved September 26, 2014.
  113. ^ "Amended Description of Agreements, Description of Transaction, and Request for Temporary Waiver". Quincy Newspapers, Inc. Retrieved August 1, 2015.
  114. ^ "Amendment to Agreements and Description of Transaction (KBJR-TV)" (PDF). CDBS Public Access. Federal Communications Commission. November 24, 2014. Retrieved November 25, 2014.
  115. ^ "Application For Consent To Assignment Of Broadcast Station Construction Permit Or License". CDBS Public Access. Federal Communications Commission. Retrieved November 25, 2014.
  116. ^ Eck, Kevin (July 26, 2016). "Sinclair and Quincy Make Affiliation Deal, WSJV Employees Wonder What's Next". TVSpy. Adweek Blog Network. Retrieved August 1, 2016.
  117. ^ Tarter, Steve (July 26, 2016). "WEEK-TV to broadcast ABC and CW signals". Peoria Journal-Star. Retrieved July 27, 2016.
  118. ^ "Consummation Notice". CDBS Public Access. Federal Communications Commission. Retrieved August 8, 2018.
  119. ^ "Consummation Notice". CDBS Public Access. Federal Communications Commission. Retrieved August 8, 2018.
  120. ^ a b FCC Approves Gray-Schurz TV Station Deal. Broadcasting & Cable, February 12, 2016, Retrieved February 13, 2016.
  121. ^ "Engineering Statement - Request For Special Temporary Authority". Chesapeake RF Consultants, LLC/Federal Communications Commission. Archived from the original on January 31, 2016. Retrieved January 20, 2016.
  122. ^ "Gray Television and WRDW News 12 Welcome WAGT NBC 26". Gray Television. Archived from the original on February 17, 2016. Retrieved February 16, 2016.
  123. ^ Gray Closes Schurz Acquisition, Related Transactions, And Incremental Term Loan Facility Press Release, Gray Television, Retrieved February 16, 2016.
  124. ^ "Gray Blames Media General for Possible Job Losses at Augusta Station". Retrieved February 17, 2016.
  125. ^ "Judge's action may delay WAGT sale". The Augusta Chronicle. February 26, 2016. Retrieved February 28, 2016.
  126. ^ "An Update on the Battle Over WAGT". TVSpy. Retrieved March 8, 2016.
  127. ^ "FCC Launches Investigation Of Media General". TVNewsCheck. Retrieved March 10, 2016.
  128. ^ "Case 1:16-cv-00026-JRH-BKE Document 33" (PDF). United States District Court for the Southern District of Georgia. Retrieved March 11, 2016.
  129. ^ "Georgia Supreme Court strikes down Superior Court injunction over WAGT". Augusta Chronicle. Retrieved March 24, 2016.
  130. ^ "In the Matter of Media General Operations, Inc" (PDF). FCC. Retrieved July 14, 2016.
  131. ^ "FCC Broadcast Television Spectrum Incentive Auction - Winning Bids" (PDF). FCC. Retrieved April 13, 2017.
  132. ^ "Broadcasting Decision CRTC 2005–22". Ottawa: Canadian Radio-television and Telecommunications Commission. January 31, 2005. Retrieved March 8, 2014.
  133. ^ Nerisa Almo (January 5, 2009). "'TV5 is a Filipino company', defends one of its executives". Philippine Entertainment Portal. GMA New Media. Archived from the original on January 20, 2009. Retrieved January 20, 2009.
  134. ^ Bong Godinez (March 26, 2010). "Revamped TV5 parades new programs and roster of stars at its trade launch". Philippine Entertainment Portal. GMA New Media. Retrieved August 8, 2012.

Retrieved from ""